| Autor: Redakcja Tabou

Jak odpowietrzyć hamulce w rowerze? Szybki i praktyczny sposób na odpowietrzenie hamulców Shimano występujących w rowerach marki Tabou

Czy wiesz, że hamulce w Twoim rowerze należy regularnie odpowietrzać? To nie żart! Czynność ta poprawia skuteczność hydraulicznego układu hamulcowego, instalowanego w rowerach wyższej klasy. W jaki sposób należy przeprowadzić odpowietrzanie hamulców? Wszystkiego dowiesz się z naszego tekstu!

Hydrauliczne tarcze hamulcowe

W wielu nowoczesnych jednośladach producenci instalują hydrauliczne hamulce tarczowe. Ma to na celu poprawę wydajności i ułatwienie nawet bardzo gwałtownego hamowania. Jeszcze kilka lat temu hamulce hydrauliczne były stosowane głównie w rowerach MTB. Dziś spotyka się je także w szosówkach i rowerach typu gravel.

Niezależnie od rodzaju Twojego jednośladu, co jakiś czas w systemie hamulcowym mogą pojawić się bąbelki powietrza. Hamowanie stanie się wtedy trudniejsze, mniej wydajne i mało bezpieczne. W takim przypadku konieczne staje się odpowietrzenie całego układu.

Dlaczego należy odpowietrzać hamulce w rowerze i jak często powinno się to robić?

Dostępne w sieci poradniki wskazują, że odpowietrzanie hamulców należy przeprowadzić po zmianie części eksploatacyjnych w układzie lub zamontowaniu całkowicie nowego systemu hamowania w rowerze. To wszystko prawda!

Pamiętaj jednak, że istotą pracy hamulców jest bezpieczeństwo. Jeżeli zauważysz, że hamulce nie pracują tak, jak dotychczas, nie są w stanie skutecznie zatrzymać roweru lub klamka staje się miękka, gąbczasta, to znak, że nie ma na co czekać.

Powietrze w układzie uniemożliwia generowanie prawidłowego ciśnienia, co może doprowadzić do poważnego wypadku, a nawet zagrożenia życia.

Co jaki czas należy przeprowadzać odpowietrzanie hamulców?

Odpowiedź jest prosta – zawsze, gdy jest to konieczne. Jeżeli często jeździsz rowerem, używasz go na stromych zjazdach, korzystasz z torów MTB albo używasz jednośladu do downhillu – minimum raz w roku, a niekiedy nawet dwa.

W przypadku standardowej eksploatacji producenci zalecają regularną wymianę płynu hamulcowego i odpowietrzenie raz na około dwa lata – hydrauliczna ciecz traci przez ten czas swoje właściwości. Oczywiście jakakolwiek usterka hamulców hydraulicznych również wymaga ich odpowietrzenia po naprawie.

No to zaczynamy. Pamiętaj o przygotowaniu odpowiednich narzędzi!

Na samym początku naszykuj komplet narzędzi, które będą przydatne w czasie odpowietrzania. To proste i ogólnie dostępne akcesoria, które z pewnością masz w swoim przydomowym warsztacie.

  • Klucze inbusowe – warto mieć zestaw o różnych rozmiarach
  • Strzykawka – może być specjalna strzykawka do odpowietrzania układu hamulcowego lub uniwersalny produkt z marketu/apteki plus wężyk o średnicy 6 mm dostępny w aptekach jako zestaw do przetaczania krwi
  • Pojemnik na zużyty olej – łatwiej zbierzesz i zutylizujesz zużyty płyn hamulcowy
  • Lejek – pozwoli Ci na odprowadzenie starego płynu
  • Dystans do tłoczków – plastikowy element stosowany w zaciskach hamulcowych, aby wypełnić tymczasowo miejsce między tłoczkami
  • Nowy płyn hamulcowy – użyj płynu zalecanego przez producenta hamulców, np. Shimano podkreśla konieczność stosowania płynu mineralnego
  • Benzyna ekstrakcyjna lub odtłuszczacz na bazie alkoholu – wraz z czyściwem ułatwi pozbycie się plam i zabrudzeń powstałych w trakcie pracy

Możesz zakupić też specjalny zestaw do odpowietrzania hamulców, który znajdziesz w wielu sklepach z częściami do rowerów (rozwiązanie rekomendowane).

Odpowietrzanie hamulców – krok po kroku

Procedura odpowietrzania hamulców nie jest skomplikowana. Ważne, abyś wszystko robił zgodnie z poniższą instrukcją. Pominięcie jakiegoś kroku może uniemożliwić skuteczne działanie układu hamulcowego!

  1. Zdemontuj koło, aby nie pobrudzić tarczy hamulcowej. Następnie zdemontuj okładziny hamulcowe.
  2. Śruba odpowietrznika musi znajdować się u góry. W tym celu ustaw odpowiednio klamkę hamulca (najczęściej w poziomie).
  3. Przygotuj strzykawkę 20 ml i nałóż na nią wężyk. Pobierz płyn hamulcowy z pojemnika. Do zwykłego odpowietrzenia wystarczy połowa jej objętości. Wymiana płynu na nowy wymaga pobrania całej strzykawki.
  4. Zwróć uwagę, aby strzykawka była czysta, a w płynie nie znajdowało się powietrze.
  5. Zamontuj na odpowietrzniku zacisku hamulca wężyk strzykawki napełnionej płynem i odkręć śrubę odpowietrznika.
  6. Teraz wykręć śrubę odpowietrznika. Znajdziesz ją przy klamce. Musisz ją wyjąć całkowicie. Przydadzą się do tego klucze inbusowe.
  7. W miejsce śruby zamontuj lejek (w układach Shimano)
  8. Dokładnie i powoli wtłaczaj nowy płyn hamulcowy. Wtłoczony na dole układu przepchnie do góry stary płyn i powietrze.
  9. Jeżeli w lejku lub pojemniku przestaną pojawiać się bąbelki powietrza ze starego płynu, odpowietrzanie hamulców możesz uznać za zakończone. Zanim zdejmiesz strzykawkę, zamknij kluczem inbusowym zawór odpowietrzający.
  10. W przypadku, gdy chciałeś wymienić płyn na nowy, wtłaczanie możesz zakończyć, gdy w lejku lub pojemniku pojawi się nowy płyn. Stary i zanieczyszczony będzie miał inny odcień. Nowy w układach Shimano będzie czerwony.
  11. Po wszystkim zamontuj rozkręcone elementy i umyj benzyną lub odtłuszczaczem części hamulca. Cały proces jest dość intuicyjny i nie powinien zająć więcej niż godzinę. Zwróć uwagę na to, że niekiedy sposób odpowietrzania różni się ze względu na system opracowany przez producenta hamulców. Warto zapoznać się dokładnie z instrukcją obsługi układu.

Jakie są najczęściej popełniane błędy przy odpowietrzaniu hamulców w rowerze? To przede wszystkim wykorzystanie zabrudzonej strzykawki, wtłoczenie płynu zawierającego powietrze, złe dobranie cieczy hydraulicznej albo nieprawidłowe dopasowanie lejka lub rurki do układu. Źle odpowietrzone hamulce tarczowe nadal będą funkcjonowały nieprawidłowo!

Zadbaj o hamulce po odpowietrzaniu – o tym musisz pamiętać!

Jeżeli przeprowadziłeś odpowietrzanie hamulców zgodnie z powyższymi wskazówkami, układ zacznie pracować efektywnie i wydajnie. Możesz wydłużyć jego żywotność, stosując regularnie specjalne środki do czyszczenia i smarowania elementów systemu hydraulicznego. Wymieniaj też zużyte części eksploatacyjne zgodnie z wytycznymi producenta. Hamulce tarczowe powinny być również regularnie serwisowane przez profesjonalistów.

Ważne! Tarcza musi być czysta i odtłuszczona, zanieczyszczenie tarczy płynem hamulcowym to zanieczyszczenie klocków – będą one nadawały się tylko do wyrzucenia.

Uwaga! Pod żadnym pozorem nie poruszaj się rowerem z hamulcami, do których dostała się nawet niewielka ilość powietrza. To grozi powolną, ale całkowitą destrukcją przewodów hamulcowych czy zacisków. Najlepiej od razu zabierz się za odpowietrzanie.

Jak widzisz, cała procedura nie jest trudna, wymaga odrobiny cierpliwości i wprawy. Możesz wykonać ją samodzielnie – w piwnicy lub garażu. Przygotuj wcześniej miejsce działania, narzędzia i wygospodaruj trochę wolnego czasu.

Do dzieła! Życzymy powodzenia!