
Wszystko, co musisz wiedzieć o dopłatach do rowerów elektrycznych
Program „Mój rower elektryczny” jest planowany na II kwartał 2025 roku i ma wspierać rozwój zrównoważonego transportu w Polsce. Dzięki rządowemu dofinansowaniu możliwe będzie uzyskanie zwrotu nawet do 4500 zł za zakup roweru elektrycznego.
Czym jest program „Mój rower elektryczny”?
Program „Mój rower elektryczny” to nowa inicjatywa Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, która ma na celu zwiększenie dostępności rowerów elektrycznych wśród osób prywatnych. Dofinansowanie kierowane jest wyłącznie do osób fizycznych – nie mogą z niego skorzystać przedsiębiorcy, samorządy ani organizacje pozarządowe, które zakupią pojazd między 04.07.2024 a 30.05.2029.
Budżet programu wynosi 50 milionów złotych i ma umożliwić zakup około 17 tysięcy e-bike’ów. Akcja potrwa do końca maja 2029 roku lub do wyczerpania środków – obowiązuje zasada „kto pierwszy, ten lepszy”.
Ile wynosi dofinansowanie na elektryka?
W zależności od typu roweru można liczyć na zwrot nawet połowy kosztów jego zakupu. Maksymalne kwoty dopłat wynoszą:
– do 2500 zł w przypadku klasycznego roweru elektrycznego,
– do 4500 zł w przypadku roweru cargo lub wózka rowerowego.
Dopłata będzie wypłacana w formie refundacji po zakupie roweru. Aby ją otrzymać, konieczne będzie złożenie wniosku i załączenie faktury VAT lub imiennego paragonu potwierdzającego zakup.
Jakie rowery mogą zostać objęte programem?
Aby otrzymać zwrot kosztów, e-bike musi spełniać szereg warunków technicznych:
– musi być fabrycznie nowy i wyprodukowany nie wcześniej niż 24 miesiące przed zakupem,
– musi być wyprodukowany na terenie Unii Europejskiej i posiadać certyfikat CE,
– jego szerokość nie może przekraczać 90 cm,
– jego silnik powinien wspomagać jazdę wyłącznie podczas pedałowania, generując napięcie nie wyższe niż 48 V i moc ciągłą nie większą niż 250 W,
– wspomaganie ma się wyłączać po przekroczeniu prędkości 25 km/h,
– rower musi umożliwiać jazdę bez wspomagania (np. po rozładowaniu baterii),
– akumulator powinien być możliwy do ładowania z domowego gniazdka i zabezpieczony przed łatwym demontażem przez osoby postronne,
– pojazd musi zawierać wszystkie niezbędne akcesoria (ładowarka, kabel zasilający) w standardowym zestawie.
Ważne: rowery wyprodukowane poza UE, zwłaszcza tanie modele z rynków azjatyckich, nie kwalifikują się do programu – nawet jeśli spełniają inne kryteria. Przy tej okazji warto wspomnieć, że wszystkie rowery elektryczne oferowane przez markę TABOU – zarówno w zakresie materiałów, jak i baterii – spełniają powyższe warunki i mogą być objęte dofinansowaniem z tytułu programu.
Przykładowa kalkulacja – ile można zaoszczędzić?
Załóżmy, że chcesz kupić rower elektryczny TABOU KINETIC UP 2.0 W o wartości 8499 zł. Model ten został zaprojektowany z myślą zarówno o codziennej jeździe po mieście, jak i o rekreacyjnych wycieczkach, a jego parametry techniczne spełniają wszystkie wymagania programu „Mój rower elektryczny”. Rower posiada silnik ANANDA M100 o mocy 250 W oraz akumulator 36 V, co gwarantuje zasięg do 110 km. Standardowo został też wyposażony w ładowarkę Greenway umożliwiającą uzupełnienie stanu baterii przy użyciu standardowego gniazdka. W takim przypadku można otrzymać maksymalną dopłatę w wysokości 2500 zł. Po złożeniu wniosku i pozytywnej weryfikacji koszt zakupu realnie spada do 5999 zł.
W ofercie TABOU znajdują się także inne modele elektryków niż trekkingi. Dla miłośników jazdy terenowej dostępne są „górale” ze wspomaganiem elektrycznym – TABOU BLADE UP dla mężczyzn i TABOU WIZZ UP dla kobiet w cenie 8999 zł. Po uwzględnieniu dofinansowania cena za ten rower spada do 6499 zł.
Jeśli z kolei ktoś stawia na funkcjonalność, wygodę i lubi zabrać ze sobą elektryka do samochodu lub środków transportu, może zdecydować się na składaka TABOU FOLD UP z kołami 20 cali. Ten uniwersalny e-bike z mocnym silnikiem VINKA RH30 o maksymalnym momencie obrotowym 45 NM i wydajną zintegrowaną baterią FR-5 (SMART BMS) o pojemności 14 AH kosztuje 5499 zł, a po zarejestrowaniu go w programie „Mój rower elektryczny” cena ta spada do 2999 zł.
Jak uzyskać dopłatę?
Aby otrzymać zwrot, należy najpierw kupić rower – dopłata przysługuje wyłącznie na podstawie faktury lub imiennego paragonu. Następnie trzeba złożyć wniosek w systemie online (platforma zostanie uruchomiona przez NFOŚiGW w II kwartale 2025 roku). Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku środki zostaną przelane na konto wnioskującego. Prawdopodobnie nie będzie także wymagane żadne znakowanie roweru ani rejestracja go na policji – te wymogi, obecne w pierwotnych założeniach programu, mają być ostatecznie wycofane, jednak warto śledzić bieżące informacje na ten temat.
Czego nie obejmuje program?
Dopłatą objęte są tylko zakupy gotówkowe lub opłacone kartą/debetem, nie będzie natomiast możliwości uzyskania refundacji przy leasingu, kredycie ratalnym ani współfinansowaniu z innych środków publicznych, w tym funduszy unijnych. Ponadto dofinansowanie „Mój rower elektryczny” obejmuje jedynie podstawową wersję roweru. Akcesoria dodatkowe (np. sakwy, kosze, bagażniki, lepsze hamulce, foteliki) nie podlegają zwrotowi. Nie ma też możliwości uzyskania dopłaty do rozbudowy czy „tuningowania” roweru po zakupie.
Czy można ubiegać się o dopłatę wielokrotnie?
Każda osoba fizyczna może otrzymać tylko jedną dopłatę do roweru elektrycznego. Wyjątek stanowi sytuacja, w której rower został skradziony lub zniszczony w sposób uniemożliwiający jego dalsze użytkowanie. W takim przypadku można złożyć nowy wniosek, o ile zostanie dostarczona odpowiednia dokumentacja potwierdzająca szkodę.
Kluczowe terminy
Program „Mój rower elektryczny” obejmuje zakupy dokonane od 4 lipca 2024 roku. Początek naboru wniosków jest planowany na II kwartał 2025 roku, a ma się zakończyć 30 maja 2029 roku lub wcześniej, jeśli pula środków się wyczerpie. Wypłaty środków mogą być realizowane do końca 2029 roku.