sprawdzenie-cisnienia-w-oponach-rowerowych-1
| Autor: Redakcja Tabou

Jakie ciśnienie w oponach rowerowych?

Jazda na niedopompowanych kołach grozi też uszkodzeniem samego ogumienia i obręczy. Na domiar złego trudno o jednoznaczną odpowiedź na pytanie o to, jakie ciśnienie w oponie jest prawidłowe. Ta wartość zależy od typu roweru i opony, warunków, w jakich jeździsz oraz twojej wagi. W tym artykule wyjaśniamy, jak dobrać odpowiednie ciśnienie w oponach rowerowych i o czym pamiętać przy pompowaniu kół.

Jak sprawdzić ciśnienie w oponie rowerowej?

Na sprawdzenie ciśnienia w oponie rowerowej są dwa sposoby. Pierwszy jest jest bardzo niedokładny i polecamy używać go jedynie w kryzysowych sytuacjach – na przykład w podróży. Chodzi o ręczne skontrolowanie poziomu napompowania opony. Wystarczy, że naciśniesz ją kciukiem, jednocześnie palcami obejmując obręcz. Optymalne ciśnienie poznasz po tym, że opona ugina się tylko nieznacznie.

Drugi sposób jest dużo pewniejszy i bardziej profesjonalny, ale wymaga użycia manometru. Jest to przyrząd mocowany na wentylu (tak jak końcówka pompki) wyposażony w mechanizm lub cyfrowy czujnik mierzący ciśnienie. Najtańsze przyrządy tego typu kosztują około 20 złotych. Nie zawsze jednak ich zakup musi okazać się niezbędny. Dużo lepszym rozwiązaniem będzie zakup dobrej pompki wyposażonej w manometr.

W mieście lub na głównych drogach możesz też skorzystać z publicznych pompek, zwykle posiadających manometr. Niektóre samorządy lub sieci handlowe tworzą specjalne stanowiska wyposażone w podstawowe klucze i pompkę. Napompować opony i sprawdzić ciśnienie znajdującego się w nich powietrza możesz na stacjach benzynowych, korzystając udostępnionego kompresora z manometrem

Jak napompować opony w rowerze?

Teraz pora na bardziej złożoną kwestię: pompowanie, a dokładnie – dobór odpowiedniego ciśnienia w oponach rowerowych. Najważniejszą wskazówką są zalecenia producenta, które znajdziesz na boku opony. Firmy podają je korzystając z trzech jednostek, z których dwie wzajemnie się pokrywają:

●  barów;

●  atmosfer technicznych (at) – równych barom;

●  funtów na cal kwadratowy (PSI) – jeden bar to 14 jednostek PSI

Większość manometrów posiada dwie skale – jedną na bary/atmosfery, drugą – PSI.

Producenci opon nie podają jednej, konkretnej wartości, określając jedynie zakres dopuszczalnych poziomów ciśnienia w oponach. To, jak bardzo je napompujesz, powinno zależeć od następujących czynników:

●  obciążenia roweru – chodzi tu zarówno o twoją wagę, jak i przewożony bagaż (pamiętaj o tym szczególnie przed dłuższą podróżą). Im więcej będą „dźwigać” koła, tym większe ciśnienie powinno znajdować się w oponach. To dlatego opony w damskich rowerach zwykle pompuje się w mniejszym stopniu niż w męskich;

●  rodzaju nawierzchni, po której zwykle się poruszasz – w terenie lepszym wyborem będzie mniej napompowana opona, która zapewni lepszą przyczepność i amortyzację na nierównościach. Na szosie i w mieście lepiej zaś postawić na wyższe ciśnienie, które przyczyni się do zmniejszenia oporów toczenia, umożliwiając szybszą i mniej męczącą jazdę

Choć pompowanie kół nie wydaje się skomplikowaną czynnością, niewprawieni rowerzyści mogą przy tej okazji popełnić kilka błędów, z których najczęstsze to:

●  pompowanie przy niedokręconej nakrętce mocującej wentyl do obręczy – grozi to jego wyrwaniem z dętki;

●  nieużywanie zacisku pompki (jeśli ten jest dostępny) – znacznie spowalnia to pompowanie i sprzyja szybszemu męczeniu;

●  przekrzywianie wentylu – ryzykujesz w ten sposób jego uszkodzeniem

Rodzaje opon rowerowych a ciśnienie

Zakres dopuszczalnych poziomów ciśnienia producenci ustalają przede wszystkim na podstawie przeznaczenia opony rowerowej. Przyjmuje się, że dla poszczególnych typów wartość ta powinna wynosić:

●  opony MTB: od 2 do 4,5 bara – zależnie od wagi rowerzysty i rodzaju szlaku. Pamiętaj, że jeśli na drodze czeka wiele przeszkód takich jak korzenie czy kamienie, zbyt mocno napompowana opona może przyczynić się do podskakiwania roweru;

●  opony trekkingowe i crossowe: od 2 do 7,5 bara – tu pod uwagę powinieneś wziąć nie tylko swoją wagę, ale też masę bagaży znajdujących się w sakwach. Nie bez znaczenia jest również rodzaj nawierzchni, który będzie dominował na twojej trasie. Im więcej będzie na niej utwardzonych odcinków, tym wyższe powinno być ciśnienie;

●  opony miejskie: od 2 do 7,5 bara – w tym przypadku kluczowy jest stan dróg w twojej miejscowości, twoja waga oraz to, ile bagaży zwykle przewozisz w koszu lub na bagażniku;

●  opony szosowe: od 6 do 15 barów – najważniejszym z czynników decydujących o wyborze konkretnego ciśnienia jest waga kolarza;

●  opony do tzw. fatbike’ów: od 0,4 do 2 barów – zależnie od stopnia trudności tras, które zamierzasz pokonywać takim rowerem

Rodzaje wentyli rowerowych

Dostępne dziś w sklepach dętki są zwykle wyposażone w jeden z trzech wentyli:

● Dunlop (DV) – tak zwany wentyl rowerowy. Najstarszy i do lat 90 najbardziej rozpowszechniony typ zaworu. Dziś stosowany najrzadziej wśród wszystkich typów. Dość dobrze trzyma powietrze, jednak do napompowania wymaga całkowitego odkręcenia, przez co uniemożliwia pomiar ciśnienia manometrem. Wadą jest też fakt, że aby napompować dętkę kompresorem na stacji benzynowej, potrzebujesz specjalnego adapteru. Nie jest on drogi, ale ze względu na niewielkie rozmiary łatwo go zgubić;

●  Presta (FV lub SV) – określany też jako „francuski” lub „włoski”. Najczęściej stosowany w dętkach szosowych, crossowych i trekkingowych, ale w ostatnich latach spotyka się go również w innych typach rowerów. Jego główna zaleta to mała średnica, dzięki czemu producent nie musi wiercić dużego otworu w obręczy, zmniejszając tym samym jej wytrzymałość. Jeśli chcesz pompować dętkę na stacji benzynowej, podobnie jak w przypadku wentyli dunlop, musisz wyposażyć się w odpowiedni adapter;

●  Schrader (AV) – inaczej wentyl samochodowy lub auto. Obecnie najpopularniejszy typ zaworu. Można używać do niego kompresorów na stacji lub pompek samochodowych bez żadnych przejściówek. Wentyle tego typu obsługują też praktycznie wszystkie współczesne pompki rowerowe

Jak zadbać o prawidłowe ciśnienie podczas podróży?

O ile ubywanie powietrza w miejskich warunkach nie jest poważnym problemem, to w dłuższej podróży może okazać się sporym utrudnieniem. Planując taki wyjazd, warto więc poznać kilka wskazówek, dzięki którym dłużej utrzymasz odpowiednie ciśnienie. Pierwszy to dobór odpowiedniej dętki. Myśląc o większej wyprawie, unikaj modeli silikonowych, które szybciej przepuszczają powietrze. Zamiast nich sięgnij po te wykonane z butylu.

Spadek ciśnienia w oponie rowerowej może też być skutkiem uszkodzenia wentylu. By tego uniknąć, przez kilka dni przed wyjazdem testuj daną dętkę i upewnij się, że zawór jest w dobrym stanie. Przy pompowaniu pamiętaj też o naszych poradach z początku tego tekstu.s

Na to, jak długo utrzyma się ciśnienie w oponach, wpływ ma również obciążenie roweru. Dlatego warto zadbać o to, by turystyczny ekwipunek był jak najlżejszy. Szczególną uwagę zwróć na wagę najcięższych elementów wyposażenia – śpiworu, namiotu, kuchenki czy sakw. Zastępując je lżejszymi odpowiednikami, nie tylko spowolnisz ubywanie powietrza, ale też uczynisz swoje rowerowe podróże dużo przyjemniejszymi.