Blog Znajdź nas Kontakt
fanpage Facebook profil Instagram

Blog

Data opublikowania 23-07-2019

Jaki rower crossowy do 2000 zł wybrać?

Rower to nie byle co, to pojazd, który powinien służyć latami i nie rozpaść się przy pierwszej dłuższej jeździe. Nie musi to jednak oznaczać konieczności wydania majątku.

jaki rower crossowy wybrać

Czy 2000 złotych wystarczy, żeby zakupić dobry rower crossowy?

Zdecydowana większość hipermarketów, a nawet niektóre dyskonty, co jakiś czas wprowadzają w swojej ofercie tanie rowery – również crossowe. Czasami robią to w ramach stale funkcjonującego działu sportowego, czasem (zwłaszcza w sytuacjach, kiedy takiego działu nie ma) w ramach krótkotrwałej oferty sezonowej. Czy warto ulec pokusie i skorzystać z promocji? Naszym zdaniem nie.

Skąd takie ostrożne podejście? Głównie ze względu na to, że niska cena nie bierze się znikąd. Aby ją uzyskać, często oszczędza się na materiałach i wybiera części ekonomiczne. Sami producenci też nie bardzo lubią się podpisywać pod rowerami z najniższej półki. Często mówimy tu o tak zwanych „nołnejmach” – markach, których nigdzie indziej się nie zobaczy, trudno więc zasięgnąć opinii na temat danego modelu.

Oczywiście od razu pojawia się też druga strona medalu. Profesjonalny, dobry rower crossowy to często wydatek w kwocie, za którą można kupić całkiem przyzwoity samochód. Na szczęście na potrzeby amatorów i półamatorów tak wysoko sięgać nie trzeba. Wystarczą rozwiązania znacznie tańsze, często mieszczące się w przedziale cenowym nawet do 2000 złotych. Stanowią one kompromis pomiędzy ceną a jakością – są tworzone przez osoby, które same lubią jazdę na rowerze i wiedzą, czego oczekuje użytkownik czerpiący radość z takiej formy aktywności ruchowej. I właśnie o takich rowerach napiszemy poniżej.

Zacznijmy od podstaw: co to jest rower crossowy?

Zacznijmy od samego początku, a więc od wyjaśnienia, czym jest rower crossowy. Kiedy zastanawiasz się nad wyborem odpowiedniego pojazdu, musisz przede wszystkim odpowiedzieć sobie na pytanie, gdzie w zasadzie będziesz najczęściej jeździć.

W przypadku, gdy odpowiedź wskazuje na asfaltowe, równe drogi, sprawa jest jasna – tutaj sprawdzi się rower miejski. Dla miłośników leśnych ścieżek bardziej odpowiednia będzie trekkingówka. Co jednak, kiedy chcesz korzystać z „dwóch kółek”, podróżując po obu wymienionych kategoriach podłoża? W takiej sytuacji przyda się Tobie uniwersalny rower, a właśnie za taki należy uznać rower crossowy. Charakteryzuje się on tym, że został przystosowany do jazdy zarówno po wyrównanym podłożu (na przykład na asfaltowej szosie), jak i w warunkach najogólniej rzecz biorąc „pozamiejskich”, czyli na przykład na polnych drogach czy szlakach turystycznych (choć z wyłączeniem terenów „trudnych”). Oczywiście poza miastem nie jest to to samo, co w przypadku roweru trekkingowego, ale jednak najpierw z rzeczonego miasta trzeba wyjechać.

Najważniejsze elementy rowerów crossowych – na co warto zwrócić uwagę?

Oczywiście żeby rower crossowy spełniał swoje zadanie, musi posiadać pewne cechy charakterystyczne, które decydują o tym, że jest on dedykowany do takiego sposobu wykorzystania.

Cech takich jest wiele, a wśród nich należy wspomnieć przede wszystkim o fakcie, iż rower ten to połączenie kolarzówki z rowerem MTB – czyli pojazd idealny do szybkiego przemieszczania się po terenie miejskim, a zarazem dobry do jazdy w terenie lekkim. Warto także zwrócić uwagę na pozycję, w jakiej się jedzie – jest ona bardziej sportowa niż w rowerach trekkingowych.

Ze względu na teren, w jakim są wykorzystywane rowery dedykowane do użytku crossowego, powinny znaleźć się w nich opony z bieżnikiem zapewniającym dobrą przyczepność. Są one wąskie (co sprzyja szybkiej jeździe), ale jednocześnie z bardziej agresywnym bieżnikiem aniżeli w rowerach trekkingowych, o miejskich nie wspominając.

Jest jednak jeszcze jedna ważna cecha, o której nie można zapominać. Mowa tutaj o amortyzacji. Skoro rower crossowy będzie wykorzystywany w terenie pozamiejskim, należy przyjąć, iż często przyjdzie Tobie jeździć po mniejszych lub większych wybojach. To z kolei przekłada się na to, że jeśli jazda ma być komfortowa, rower powinien posiadać odpowiednie systemy łagodzące tego typu niedogodności. Upewnij się więc przy zakupie „dwóch kółek”, że w danym modelu zadbano o ten czynnik.

Co wybrać: model crossowy czy MTB?

Jeżeli zamierzasz dużo jeździć po terenie „dzikim”, możliwe, że będziesz rozważać także zakup roweru MTB, czyli inaczej mówiąc roweru górskiego. Z pewnością jest on znacznie lepiej dostosowany do wertepów, co widać już w momencie, kiedy zacznie się porównywać amortyzację, jaką wbudowano w porównywalnej klasy rowerach crossowych i MTB. W tych drugich jest ona najzwyczajniej w świecie mocniejsza. Podobnie lepsze są również wbudowane w „górale” hamulce, co wynika z terenu, z myślą o którym tę kategorię rowerów stworzono.

Z drugiej strony rower crossowy jest lżejszy od rowerów górskich, a „góralom” brakuje wspomnianej już uniwersalności crossów. Rzeczona waga ma znaczenie w trakcie jazdy (zwłaszcza gdy chodzi o rower crossowy damski – do prowadzenia go potrzeba mniej siły).

Czym różnią się damskie i męskie modele rowerów crossowych?

No właśnie, skoro wspomnieliśmy o rowerach dla pań, określmy, czym różnią się rowery crossowe przeznaczone dla pań i dla panów. A różnica, jak się okazuje, jest dość prosta i łatwo to zobaczyć na przykładzie rowerów Tabou z linii Flow GTS (męskie) i Tabou Flow LDS (damskie).

Rower crossowy Tabou Flow 2.0 GTS

Otóż rower crossowy męski ma nieco większą ramę, co wynika głównie z różnic we wzroście (ale też przekłada się na wagę całego roweru). I tak przechodząc od ogółu do szczegółu, rowery crossowe męskie Tabou z linii GTS, bez względu na to, czy przyjrzymy się modelom bazowym (Flow 1.0) czy topowym (Flow 4.0), zostały wyposażone w ramy do wyboru 19- i 21-calowe. Dla porównania rower crossowy damski Tabou Flow 1.0, 2.0 lub 3.0 można zdobyć w wariantach wyposażonych w ramę 17- lub 19-calową.

rower Tabou crossowy Flow 2.0 LDS

Rama różni się jednak nie tylko długością, ale i geometrią. W przypadku rowerów damskich krótsza rama przekłada się na jazdę w bardziej wyprostowanej pozycji. Zazwyczaj różnicę widać także w siodle, a kierownica w takich modelach jest węższa.

Czym różnią się rowery crossowe coraz wyższej klasy?

Skoro już wspomnieliśmy o rowerach Tabou Flow GTS, przyjrzyjmy się różnicom pomiędzy poszczególnymi modelami z tej serii. Wszystkie wyposażono w duże koła o średnicy 28 cali, wszystkie też występują w kilku wariantach kolorystycznych. Model Flow GTS 1.0 posiada amortyzację o skoku 50 mm i przerzutki Shimano 3x7. We wszystkich wyższych modelach – od Tabou Flow GTS 2.0 przez GTS 3.0 aż do GTS 4.0 – mowa już o amortyzacji ze skokiem 63 mm. Różnica pojawia się również w przerzutkach. Model Tabou Flow GTS 2.0 posiada przerzutki 3x8, Tabou Flow GTS 3.0 – 3x9, a Tabou Flow GTS 4.0 – 3x10.

Rower crossowy - Tabou Flow 4.0 GTS

Także w przypadku rowerów Tabou Flow LDS, czyli linii damskiej, amortyzacja zaczyna się od poziomu 50 mm – i tak właśnie jest w rowerze Tabou Flow LDS 1.0, w którym zamontowano przerzutki 3x7. Z kolei w modelu Tabou Flow LDS 2.0 mowa już o amortyzacji ze skokiem 63 mm i przerzutkach 3x8. Jeśli to za mało, to w modelu Tabou Flow LDS 3.0 zadbano o przerzutki 3x9, a koła wyposażono w obręcze Mech.

Reasumując, dokładniej przyglądając się specyfikacji kolejnych, coraz wyższych modeli, widać od razu, iż posiadają lepszej klasy osprzęt, większą liczbę biegów, a ich komponenty są lżejsze. Różnica pojawia się także w lepszym siodle oraz oponach.

Rower crossowy za rozsądną cenę

Wśród omawianych pojazdów spokojnie można znaleźć rower crossowy, zarówno męski, jak i damski, w cenie poniżej 2000 złotych. Mowa tutaj o modelach Flow 1.0 oraz Flow 2.0, tak z linii GTS (męskiej), jak i LDS (damskiej). Flow 3.0 oraz Flow 4.0 są już droższe, ale nie do przesady i zdecydowanie warto zainteresować się również nimi – bo sprawdzają się znakomicie.

Podsumowanie

Jeżeli nie jesteś zawodnikiem kolarskim lub triathlonowym, nie musisz inwestować w najdroższe dostępne rowery. Unikaj jednak tych zupełnie najtańszych, z kategorii „nołnejm”. Wybieraj takie modele, które wyposażono w dobrej jakości, markowe akcesoria, bo dzięki nim jeździć będziesz dłużej i znacznie wygodniej – a przecież właśnie o przyjemność z jazdy w tym sporcie chodzi. Tak jest m.in. w przypadku rowerów Tabou, których cena jest dobrze wyważona, a jednocześnie są one wyposażone w osprzęt takich marek, jak chociażby Shimano czy Suntour.

Przeczytaj także
Zobacz więcej
Pokaż więcej

Gdzie kupisz nasze rowery

Wszystkie typy rowerów TABOU z najnowszej kolekcji można kupić zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i internetowych. Dzięki gęstej sieci punktów sprzedaży możemy dotrzeć do jak największej liczby zainteresowanych. Ponad sto sklepów rozmieszczonych w całej Polsce oferuje rowery objęte pełną gwarancją, a większość z nich posiada możliwość wysyłki produktu na adres kupującego. Wszelkie informacje na temat realizacji zamówień i dostępności rowerów TABOU są udzielane bezpośrednio przez wybrany sklep.

Kontakt

Skontaktuj się z nami

Adam Ginalski / Tel: 602 439 668

Wyrażam zgodę na przekazanie moich danych kontaktowych w celu nawiązania relacji biznesowej i przedstawienia oferty.
Zobacz adres
dealera

Strona przechowuje oraz uzyskuje dostęp do plików cookies w urządzeniu użytkownika. Zgoda lub brak zgody na wykorzystywanie plików cookies odbywa się za pomocą ustawień przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w Polityce Prywatności.